zondag 16 maart 2008

De Acht Verzen voor de Training van de Geest

De Acht Verzen voor de Training van de Geest
door Geshe Langri Thangpa

1.
Alle bewuste wezens beschouw ik
als waardevoller dan een wensjuweel
voor het verwezenlijken van het hoogste doel,
daarom zal ik hen altijd waarderen.

2.
In het gezelschap van anderen
zal ik mijzelf altijd als de laagste van allemaal zien
en uit het diepst van mijn hart
de anderen koesteren als onovertreffelijk.

3.
In alles wat ik doe, zal ik mijn geest bewaken
en op het moment dat schadelijke gevoelens ontstaan
zal ik ze krachtig confronteren en afwenden
omdat ze zowel mijzelf als anderen zullen kwetsen.

4.
Wanneer ik mensen met slechte bedoelingen zie,
of die worden overweldigd door zware misdaden of leed,
zal ik hen koesteren als iets zeldzaams,
alsof ik een onbetaalbare schat heb ontdekt.

5.
Wanneer iemand uit afgunst
me beschadigt met aanvallen of kleineringen,
zal ik zelf de nederlaag op me nemen
en de overwinning aan anderen geven.

6.
Zelfs wanneer iemand die ik heb geholpen
of in wie ik grote verwachtingen heb gei¨nvesteerd
mij zeer onterecht mishandelt
zal ik diegene als een ware spiriruele leraar zien.

7.
Kort gezegd, direct of indirect,
zal ik hulp en geluk aan al mijn moeders bieden
en in het geheim al hun pijn en lijden
op me nemen.

8.
Ik zal leren al deze oefeningen te behouden
niet vervuild door gedachten aan de acht wereldse zorgen.
Moge ik alle dingen herkennen als begoocheling
en, zonder gehechtheid, vrijheid van knechting bereiken.

Disclaimer: Dit is een volledig voorlopige vertaling.

Geen opmerkingen: