dinsdag 4 maart 2008

Gampopa Leesgroep Groningen

Op dit blog zullen mededelingen geplaatst worden voor de informele Gampopa leesgroep in Groningen.

Ter info:
Wat lezen we precies?
De Dhagpo Thargyen, wat we kunnen vertalen als "Gampopa's Versiersel van Bevrijding". De beste vertaling, in het Engels, is die van Khenpo Könchok Gyaltsen (link). Het is handig het boek te hebben, maar niet nodig.

OK, waarom dat boek?
De Thargyen is een zogeheten "Stadia van het Pad" tekst (Lamrim op zijn Tibetaans), waarin een gestructureerd overzicht van het hele boeddhistiche pad wordt gegeven, waarbij een beetje het midden gehouden wordt tussen pure theorie en praktische aanwijzingen. Bovendien adviseert ZH de 17de Gyalwa Karmapa al zijn leerlingen deze tekst te bestuderen; ook niet onbelangrijk. In ieder geval is het overzicht over heel Boeddha's leer wat we aan teksten als deze overhouden iets waar we vervolgens de hele rest van onze dharma-carriere wat aan hebben.

Hoe pakken we het aan?
We lezen de tekst samen. Ik stel me zo voor dat steeds iemand een paar regels voorleest en dat we dan gaan kijken wat er eigenlijk staat. Waar nodig zal ik wat inleiding en context bieden. Belangrijk is dat we bij alle details die we tegen gaan komen de structuur van de tekst in het achterhoofd houden, zodat we weten wat wat is en waar wat hoort. Zie voor een uitgebreid overzicht van deze structuur pp. 397-411 van de genoemde vertaling, en het bijgevoegde pdfje (getiteld Sabche) voor een korte outline in het Nederlands (die, inderdaad oplettende lezer!, niet helemaal overeenkomet met die in het boek).

Welke taal spreken we?
Nederlands, met enig Engels voor directe verwijzingen naar het boek. Verder komen we natuurlijk het een en ander aan Tibetaanse en Sanskriet vaktermen tegen.

Waar, wanneer en hoe vaak doen we dit?

Nou ja, laten we een keer per twee à drie weken proberen, maar dit een beetje aan de omstandigheden overlaten. In eerste instantie stel ik voor dat we dit in het Meditatiecentrum aan de PH-straat doen, dit met toestemming van de bestuursleden van Diamantwegboeddhisme Groningen, waarvoor dank. Als er nou niet zoveel deelnemers overblijven (laten we realistisch zijn!) dan kunnen we het ook bij mij thuis in mijn kleine meditatie- annex slaapkamer doen, waar we beschikking zouden hebben over mijn bibliotheek, wat misschien soms wel handig is. Laten we dit maar even aanzien.
Het wanneer is wat lastiger. Mijn voorkeur heeft een doordeweekse avond, en dan het makkelijkst de donderdag, maar dit lijkt bij voorbaat tegen obstakels aan te lopen, dus dan wordt de zondag het meest logisch. En dan 's ochtends, om niet tegen de meditatiemiddag van het Diamantwegcentrum aan te lopen. Voor een eerste, oriënterende bijeenkomst stel ik meteen komende zondag voor, maw:
zondag 24 februari, 10:00
Als een andere dag vervolgens handiger blijkt dan merken we dat vanzelf. Ik zal kijken of ik ergens een kalendertje online kan krijgen zodat we het rooster een beetje inzichtelijk kunnen maken. Om verwarring te voorkomen: over eenmaal gepubliceerde data wordt niet gecorrespondeerd!

Acht vragen waarop het antwoord nee is:

Is het erg als een keer niet kom?
Is het erg als ik maar heel af en toe kom?
Moet ik het boek hebben?
Gaan we er ook bij mediteren?
Kost het wat? (Hoewel een kleine donatie voor het gebruik van het Meditatiecentrum wel aardig zou zijn.)
Moet ik laten weten dat ik (niet) kom?
Is dit een centrum-activiteit van Diamantwegboeddhisme Groningen?
Is het erg als ik thee, koffie en/of koekjes meeneem?

Wat is dat andere pdfje aan deze email?

Dat zijn gebeden om dharma-activiteiten zoals studie mee te openen en af te sluiten. Print ze uit als je het leuk vindt om mee te zingen, maar voel je vooral niet verplicht!

Goed, dat is wat ik erover te zeggen heb. Mail me vooral eventuele vragen, opmerkingen of bibliografische annotaties, en anders tot wanneer we elkaar weer zien!

Geen opmerkingen: