zondag 16 maart 2008

Steekwoorden Tweede Keer

Hommage
p. 45 This noble teaching...and Lord Atisha.
De intentie van Gampopa om dit boek te schrijven
de edele lessen (arya dharma)
voor het welzijn van zelf én anderen (verlichting: "het tweevoudige resultaat")
Mila en Atisha: de Kagyu en Kadam linies

Inleiding van de tekst
p. 46 In general all...from all suffering.
De Vier Edele Waarheden
Samsara: 1. Er is leed.
2. Er is een oorzaak van leed.
Nirvana: 3. Er is een eind aan leed.
4. Er is een oorzaak voor de einde aan leed.
Nirvana als negatief begrip: vrijheid van verwarring en leed
Beide zijn in essentie leeg: er zijn geen begrippen van toepassing op hun natuur
(P, -P, P&-P, -(P&-P) zijn vormen van uitspraken die niet van toepassing zijn)

Who is it...basis of emptiness.
wezens: semchen-> 'met geest' , drowa-> zwervers ('migrators' in de tekst)
3 rijken: begeerte, vorm, geen-vorm (Skt. kama-, rupa- en arupaloka)
verbonden met drie types meditatie-ervaring: gelukzaligheid, helderheid en niet-denken
'op basis van leegte', interpretatie nav Duitse vertaling: verwarring met betrekking tot leegte

What causes confusion...realms of migrators.
De Twee Sluiers, emotioneel en conceptueel
emotioneel: verwarring
gehechtheid
woede
jaloezie
trots
conceptueel: onwetendheid
de 6 rijken: hellewezens
hongerige geesten
dieren
mensen
strijdende goden (asoera's)
goden

What exemplifies this...sleep and dream.
Dromen alleen in de context van slaap, samsara alleen in onwetendheid & verwarring

When did this...in beginningless samsara.
Er is geen begin: 'it's turtles all the way down'.
Punt van Khenpo Ngedön: zodra je een begin wil vinden kom je in de conceptuele problemen

What is the...experiences are suffering.
Waarom is het erg dat we verward zijn?
Omdat alle ervaringen leed zijn (zie hoofdstuk 5)

When can this...attains unsupassable enlightenment.
Verwarring kan, door het bereiken van verlichting, oorspronkelijke wijsheid worden.
Tib. Yeshe, oorspronkelijk, onveranderd weten, kennen, gewaarzijn

If you think...is no self-liberation.
Verwarring verdwijnt niet vanzelf.

losse opmerkingen
drie meesters die beschouwd worden als uitstralingen van Manjushri
Sakya Pandita (1182-1251)
Longchen Rabjam (1308-1364)
Je Tsonkhapa (1357-1419)

Samsara niet iets 'buiten' ons. In veel opzichten zijn samsara, verwarring & 'ik' synoniemen.

'Ego' in de zin van de dharma niet (niet alleen) arrogantie, trots etc.
Egoloosheid wil zeggen dat 'ik' zoals in 'Ik zie een appel' nergens naar verwijst.

Geen opmerkingen: